House of Simplicity
  • Vårt erbjudande
    • Case
    • Starters
  • Om oss
    • Konsulter i vårt nätverk
  • Bli en del av oss
  • Insikter
    • Nyhetsbrev
    • 10 utmaningar
    • Enkla steg att börja ta
  • Kontakt
  • Menu Menu
PMO, transformationskontor, value office eller vad behover du egentligen?

PMO 2.0, transformationskontor, value office eller vad är det du egentligen behöver?

augusti 31, 2025/i Agil organisation, Digitalisering, Dynamisk organisation, Organisationsutveckling, PMO/av House of Simplicity

Många CIO:er och digitaliseringschefer brottas med samma fråga just nu: Vad behöver vi egentligen för funktion för att driva vår förändring?
Är det ett PMO? Ett Transformation Office? Ett Agile Transformation Office? Eller till och med ett ”PMO 2.0”? Frågan har dessutom blivit mer aktuell i takt med att fler organisationer strävar mot att bli mer agila, där förmågan att prioritera, samarbeta och leverera värde snabbare är avgörande.
Begreppen haglar. Men frågan som du egentligen borde ställa dig som CIO är vad du egentligen försöker lösa eller vill åstadkomma

Buzz vs verklighet

Under de senaste åren har vi sett en våg av nya etiketter. Transformation Office, Value Office, Strategy Delivery Office … listan blir allt längre. Kanske står just du och drar dig i håret och undrar vad det är just ni behöver? Och vad det egentligen är för någon skillnad mellan de olika begreppen. Det kan nästan kännas som att man måste hänga med i terminologin för att inte framstå som omodern.

Så klart kan ett namn bli en hjälp till att ringa in en önskad förflyttning, ”Du blir vad du heter”. Men vår erfarenhet är att det i praktiken oftast spelar en mindre roll. Men allt som oftast är det bara en lite del av sanningen. Till syvende och sist är det effekten som räknas. Och du och din ledningsgrupp behöver bottna vad ni vill åstadkomma i stället för att fastna i terminologi.

Fem eviga utmaningar CIO:er försöker lösa

När vi lyssnar in CIO:er, oavsett om de pratar PMO eller Transformation Office, återkommer samma problem:

  • För många initiativ på gång samtidigt – mängdproblem
  • Strategier som inte blir verklighet – powerpoint utan genomslag
  • Projekt som drar ut på tiden – långsamhet
  • Silos och gnissel i samarbete – olika agendor
  • Ett PMO som fastnat i byråkrati och rapportering

Fem effekter som alla vill uppnå

Samtidigt är målen nästan alltid desamma:

  • Fokus – att våga välja bort och prioritera
  • Fart – att få saker att hända snabbare
  • Tydlighet – en gemensam spelplan för organisationen
  • Värde – affärseffekt och ROI på insatserna
  • Koppling strategi–vardag – att planen faktiskt omsätts i handling

PMO, transformationskontor, value office eller vad behover du egentligen?

Krångla inte till det: Glöm namnet och börja fokusera på behoven

Oavsett om du kallar funktionen PMO, Transformation Office eller något helt annat så handlar det i grunden om att lösa dessa pains och skapa dessa gains.
Därför är det viktigare att bygga rätt förmåga än att jaga nästa buzzword.

Så innan ni döper om ert PMO till något nytt – ställ er de enkla men avgörande frågorna:
• Vilka problem behöver vi faktiskt lösa?
• Vilka effekter vill vi skapa för verksamheten?

Namnet är sekundärt. Det viktiga är att bygga en utvecklingsmotor för fokus, fart och effekt.

 

Vill du utveckla ert PMO till att bli er utvecklingsmotor? Läs mer om hur vi hjälper dig.

 

https://houseofsimplicity.se/wp-content/uploads/2025/02/spin-1566280_1920.jpg 1280 1920 House of Simplicity https://houseofsimplicity.se/wp-content/uploads/2025/05/hos_logo-1030x644.png House of Simplicity2025-08-31 15:32:542025-08-31 15:32:54PMO 2.0, transformationskontor, value office eller vad är det du egentligen behöver?

Kategorier

  • Agil
  • Agil organisation
  • Digitalisering
  • Dynamisk organisation
  • Dynamisk planering
  • Förändringsledning
  • Kvartalsplanering
  • Mål
  • Organisationsutveckling
  • PMO
  • Prioriteringar
  • Stegvist
  • Strategi
  • Transformation
  • Tvärfunktionellt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev




Ska vi uträtta stordåd tillsammans?

Vi tror att det behövs en annan typ av managementkonsulting. Att rådgivning och genomförandekraft behöver gå hand i hand. Vi tror på att bygga samtidigt som vi rör oss framåt och att det går att åstadkomma mer effekt med mindre insatser.

Vi värdesätter enkelhet och närhet i samarbetet med våra kunder.

Är du ännu inte kund? Hör av dig så bokar vi ett möte där vi tillsammans diskuterar och hittar lösningar på utmaningarna i er digitaliseringsagenda.

Ta kontakt med oss
  • maria.wikberg@houseofsimplicity.se
  • +46 768 86 72 78
  • Följ oss på LinkedIn
Hur du som IT-ledare får planering med affären att lyfta på riktigtPMO: Affärsdriven IT-Portfölj
Scroll to top